• Головна
  • Чим «погрожують» українцям нововведення Закону «Про житлово-комунальні послуги»
16:53, 16 листопада 2017 р.

Чим «погрожують» українцям нововведення Закону «Про житлово-комунальні послуги»

Чим «погрожують» українцям нововведення Закону «Про житлово-комунальні послуги», фото-1

9 листопада Верховна Рада України схвалила Закон №1581-д  «Про житлово-комунальні послуги», котрий експерти та політики називали ключовим кроком для реформування галузі.

Отож, порядок укладання договорів на отримання комплексу житлово-комунальних послуг, а саме  водо-, газо-,тепло- електропостачання, вивезення сміття, послугу управління будинком тощо, зміниться.

Окрім того, договори, які будуть укладатися між споживачами і управителями, повинен затвердити Кабінет Міністрів.

У законі йдеться про регулювання відносин між мешканцями та постачальниками житлово-комунальних послуг - документ покликаний перевести їх у ринкову площину, а також надати нові можливості співвласникам будинків.

Відтепер співвласники будинків або окремі споживачі самостійно зможуть обрати модель постачання комунальних послуг у їх будинки, що дозволить домовитися з компанією-управителем щодо вартості послуг. Окрім цього, співвласники зможуть делегувати управителю частину функцій з управління спільним майном будинку.

Законом також передбачено вичерпний перелік прав та обов'язків між управителями, виконавцями комунальних послуг та споживачами таких послуг.

Основна функція управителя - забезпечити належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб, належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території.

Окрім цього, закон містить норми, а саме: нарахування пені в розмірі 0,01% за кожний день у разі несвоєчасної оплати житлово-комунальних послуг, а також стягнення штрафу на користь споживачів за перевищення нормативних строків проведення аварійно-відновних робіт та запровадження з 1 січня 2019 року професійної атестації управителів на відповідність кваліфікаційним вимогам професії «менеджер (управитель) житлового будинку (групи будинків)».

Ці норми передбачають відповідальність за відсутність послуг або неякісне їх надання, а завдяки ним у споживачів з'явиться механізм захисту своїх прав.

В законі також передбачена монетизація субсидій на надання житлово-комунальних послуг - споживач, який має субсидію, може отримувати гроші на оплату житлово-комунальних послуг, а не знижку на послугу, що дозволить співвласникам будинків вільно розпоряджатися ресурсом та стимулюватиме ощадливе використання ресурсів та впровадження енергоефективних заходів.

Порядок виплати таких субсидій так само повинен затвердити Кабінет міністрів.

Окрім того, закон унормовує порядок надання послуги з управління будинком, який раніше юридично не був визначений.

Ціна на послугу з управління не буде регулюватися на державному рівні, а визначатимуть її мешканці разом із управителем, якого оберуть самостійно, на етапі укладання договору.  Фактично ціна залежатиме від витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, а також розміру винагороди управителя.

Як повідомляє Асоціації управителів житла, в Україні приблизно три тисячі компаній, які надають послуги з управління багатоквартирними будинками, а також понад двадцять вісім тисяч об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.

У Законі прописані обов’язкові послуги управителя, які будуть затверджені у типовому договорі Кабінетом міністрів та додаткові. Серед обов’язкових такі:

-прибирання прибудинкової території та приміщень;

-утримання ліфтів;

-купівля електроенергії для функціонування спільного майна будинку;

-поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.

Додаткові послуги можуть бути включені до договору за спільним бажанням співвласників та управителя:

-страхування спільного майна;

-організація здавання в оренду майна;

-проведення капітального ремонту тощо.

Моделі договірних відносин між споживачами та виконавцями комунальних послуг можуть бути такі:

1.Укладання індивідуального договору між виконавцем комунальної послуги та кожним мешканцем, за умовами якого виконавець відповідає за якість комунальної послуги на вході до квартири та обслуговує внутрішні мережі у будинку.

2.Прийняття рішення співвласники про укладання колективного договору (підписує делегований від мешканців представник чи голова об'єднання співвласників багатоквартирних будинків або управитель), за умовами якого виконавець відповідає за якість послуги на вході до будинку та не обслуговує внутрішні мережі у будинку.

3.Об’єднання співвласників в ОСББ та делегування керівнику об'єднання співвласників багатоквартирних будинків права на укладання одного договору з виконавцем комунальної послуги як колективним споживачем. За умовами такого договору ОСББ купує у виконавця відповідну послугу та самостійно здійснює її розподіл між мешканцями згідно своїм статутним документам.

Між кожним співвласником та виконавцем комунальної послуги укладається індивідуальний договір, якщо співвласники не обрали жодної з перелічених моделей надання комунальних послуг, за умовами якого виконавець відповідає за якість послуги на вході до будинку, а  також не обслуговує внутрішні мережі у будинку.

Договір про надання комунальних послуг та договір про надання послуг з управління будинком укладається на рік, але автоматично продовжуватиметься, якщо співвласників будинку все влаштовує.

Співвласники можуть ініціювати дострокове розірвання договору про надання послуг з управління, якщо управитель не справляється із покладеними на нього обов’язками.

Окрім цього, співвласники можуть відмовитись від послуг управителя та самостійно обрати собі іншого, якщо його обрав на конкурсі орган місцевого самоврядування, але попередивши про це попереднього управителя за два місяці.

За законом житлово-експлуатаційні контори можуть бути управителями, але це залежить від волі та активності співвласників, якщо вони бажають самостійно обрати іншого управителя, погодити із ним перелік робіт, послуг та ціну, то закон дає таким співвласникам всі можливості для реалізації цього бажання.

Закон вступить в силу з наступного дня з моменту його опублікування за умови, якщо президент підпише цей закон. Попри це введений в дію він буде через шість місяців від цієї дати, крім окремих норм, що будуть введені в дію з 1 січня 2019 року.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#закон #нововведення #житловокомунальніпослуги #договори #споживачі #управителі #співвласники #постачальники
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Оголошення
live comments feed...