На Кременчуцькій верфі будували кораблі для Чорноморської річкової флотилії

Директор Запорізького обласного краєзнавчого музею Михайло Мордовськой під час своєї доповіді «Кременчуцька верф XVIII сторіччя» на науковій конференції «Старожитності й давня історія Кременчука» повідомив про те, що наприкінці XVIII століття в південній частині України існує понад двадцять шість суднобудівних центрів, серед яких, побудованих на території Середнього Подніпров’я, і Кременчуцька верф.

На Кременчуцькій верфі будували кораблі для Чорноморської річкової флотилії

До того, як побудувати великий Чорноморський флот, існувала Чорноморська річкова флотилія, що базувалася в пониззі Дніпра. Більшу частину кораблів або суден цієї річкової флотилії останньої чверті XVIII століття будували і на Кременчуцькій верфі.

Верфи середньої частини (центрального суднобудівного району) будували склади лісу, що спускався з півночі України. На цій території був свій ліс, який також використовували для будівництва човнів. До того ж, це була найбільш близька до моря допорогова частина країни, де можна було щось нормальне збудувати, а потім обережно спустити Дніпровськими порогами та далі використовувати. Отож, головною задачею верфей цієї зони було оперативне будівництво човнів для потреб російської армії та флоту.

Російсько-турецька війна 1787-1791 років

Під час війни 1787-1791 років народилася Чорноморська гребна флотилія. У цей час у гирлі Дніпра перебувало близько тринадцяти суден, які мали обороняти південні кордони від турецького флоту, що набагато переважав російський флот.

За документами, ці судна були недоукомплектовані ні людьми, а ні гарматами – більшість з них була не в змозі вийти з місця дислокації, не то що вести бій, хоч і прийняла перший бій русько-турецької війни.

Звістка про цю подію застала Григорія Потьомкіна саме у Кременчуці. Сюди він визвав з Херсону своїх генералів, які керували тодішньою Чорноморською гребною флотилією, та наказав врятувати ситуацію, збудувавши хоча б двадцять п’ять козацьких човнів, аби до весни зробити хоч-якусь видимість боєздатності російського флоту на Чорному морі.

Козацькі човни, що отримали назву «чайка», котрі будували козаки у XVI-XVIII століттях якнайкраще підходять для бойових дій у гирлі Дніпра чи Дніпро-Бузькому лимані. Ці човни будувалися досить невеликими людськими ресурсами та дуже швидко – одна козацька чайка будувалася від двох тижнів до місяця-півтора місяця.

Будівництво козацьких чайок на Кременчуцькій верфі та розвиток суднобудування

За документальними свідченнями, навесні 1787 року в Кременчуці було вже зроблено близько шістдесяти таких «чайок».

Як відмітив Михайло Мордовськой, Кременчук на фоні зростаючих амбіцій Катеринослава (Дніпра), що був тоді заснований, Херсону, Миколаєва та інших центрів мав прекрасну можливість для розвитку із розвитком суднобудування. Місцеві керманичі розуміли, що це великий шанс для потужного та динамічного розвитку міста.

У 1787 році у наше місто приїжджає Михайло Фалєєв, аби командувати та керувати Кременчуцькою верф’ю. З Херсону на будівництво прибували команди робітників, майстрів, разом з якими були і досвідчені кораблебудівники. Окрім того, на будівництві були задіяні теслі з навколишніх сіл. Тому роботи йшли досить ударними темпами та швидко зростала верф, а поруч із нею збільшувалися кораблі. Отож, Кременчук став одним із провідних центрів суднобудування на території України та на Дніпрі.

Вже 25 березня до Херсону повинні були відправити човни, котрі замовив Потьомкін, проте через запізнення рекрутської команди поставка затрималася до початку квітня. Тоді відправили вже тридцять три судна до Херсону, замість двадцяти п’яти. До 24 травня до Херсону сплавили: чотири катери, вісімнадцять човнів останньої закладки з куршеями, а 26 травня вниз Дніпром відправилося ще сім човнів.

Козацькі човни, що будувалися в Кременчуці, були з невеличкими майданчиками для артилерії, щоб можна було вести артилерійський вогонь. Це було непритаманне козацьким човнам, але все було передбачено, а артилерія встановлювалася в Херсоні.

До кінця 1791 року з нашого міста до Херсону відправили сто двадцять – сто тридцять суден різних типів, серед яких чотирнадцять воєнних човнів, побудованих у 1788 році, два бомбардирських катери, чотири бригантини тощо.

У 1787 році у Кременчуці та Кам’янці розпочали будівництво щогл для кораблів. Для цього сюди вислали учня «щоглового художества» та просили направити теслярів з Катеринослава (Дніпра). Цього року до Севастополя направили вісімдесят щогл із цього району – з кам’янецьких магазинів сорок п’ять, а інші – з Кременчука.

Ясський мирний договір і закінчення історії Кременчуцької верфі

Вся історія Кременчуцької верфі закінчується дуже швидко. Підписання Ясського мирного договору поставило логічну крапку в існуванні майже всіх верфей на Дніпрі. Адже після підписання ця територія вже приєдналася до російських територій і опинилася далеко у тилу. Окрім того, всі верфі на Дніпрі виконали свою місію, побудувавши досить велику Дніпровську гребну флотилію на Чорному морі (Чорноморську), тому вже були непотрібні.

До того ж, з появою Миколаєва та Севастополя основні потужності для будівництва Чорноморського флоту перейшли туди. Оскільки Чорноморський флот перестав потребувати саме гребних річкових суден, тепер їм були необхідні великі кораблі для введення бою на Чорному морі.

Кременчуцька верф після підписання Ясського миру перетворилася на звичайну пристань зі складами для кримської солі. Сюди причалювали байдаки з Київщини, привозили північний крам, а звідси відправляли на північ сіль. Ця пристань проіснувала до XX століття.

Автор
(0 оценок)
Актуальность
(0 оценок)
Изложение
(0 оценок)
78 просмотров в октябре
Я рекомендую
Пока никто не рекомендует

Комментарии

Комментарии предназначены для общения, обсуждения и выяснения интересующих вопросов

Общество
Сімейні радники – "ноу-хау" від Мінюсту, яке запроваджують по всій Україні. Це активні українці, які як волонтери допомагатимуть спільно з юристами системи безоплатної правової допомоги, фахівцями державної виконавчої служби, психологами, співробітниками Національної поліції та інших органів влади громадянам отримувати інформацію з питань сімейного права та захищати їхні права. Ці волонтери знають, що таке домашнє насилля і або самі його пережили, або мали...
Общество
20 жовтня «Кремінь» грав з «Нікополем». Це вже друга ліга, 14 тур.На стадіоні «Електрометалург» в Нікополі було близько 400 глядачів.  «Нікополь» - «Кремінь» (Кременчук) 1:4 Голи: Мандровский 82′ - Черній 49′ 61′ 89′ Павлик 68’ На 36-й хвилині Мурашов («Кремінь») не забив пенальті  «Нікополь»: 12. Петриченко, 17. Твердоух (К), 15 Іванченко, 9. Донець (16. Катеруша), 6. Таряник, 3. Бужин (4. Дмітрієв), 18. Адаменко, 7 Шмигельський, 8. Ботвінко (14. Бейер),...
Происшествия
В Кременчуге 20 октября пострадал 2-летний ребенок. Малышу приглянулись медикаменты и он наелся таблеток нитроглицерина, которые были в свободном для него доступе. Его отвезли в детскую больницу. Состояние мальчика врачи оценили как удовлетворительное. Известно, что малыш из Автозаводского района города.
Общество
В Кременчуге жительницу города госпитализировали с подозрением на ботулизм 20 октября. Про это сообщает управление соцзащиты Полтавской ОГА. В реанимационное отделение 3 больницы попала женщина 1987 года рождения. Ей поставили предварительный диагноз: ботулизм. Состояние пациентки тяжелое. На кануне она ела рыбу. Живет в Автозаводском районе города.
Общество
Державна прикордонна служба дала роз'яснення про порядок виїзду неповнолітніх дітей за кордон. Регламентується це питання статтею 2 Закону України «Про порядок виїзду з України і в'їзду в Україну громадян України». Тож неповнолітні повинні мати паспорт громадянина України для виїзду за кордон, дипломатичний паспорт, службовий паспорт, проїзний документ дитини, який видається дітям у віці до 18 років, або якщо вони вписані в закордонний паспорт одного з бат...
Происшествия
Они должны были приехать в Кременчуг с гастрольным концертом. Но сегодня случилось непоправимое. В смертоносном ДТП под Киевом, погибла актриса "Дизель шоу" Марина Поплавская, сильно пострадали двое ее коллег – Егор Крутоголов и Яна Глущенко.Случилось это по причине столкновения грузовика и автобуса, который перевозил актеров "Дизель шоу". Водитель автобуса врезался сзади в в грузовик «Новой почты» и часть автобуса, где была Марина просто разорвало. Актрис...
Происшествия
В Кременчуге очередной случай падения ребенка из окна. Про это сообщили в Управлении  соцзащиты Полтавской ОГА. Так, 19 октября из окна на втором этаже выпал ребенок. Двухлетнего потерпевшего сразу же доставили в детскую больницу. В травмотологическом отделении поставили диагноз: ушиб мягких тканей лба. Слава Богу, ребенок в удовлетворительном состоянии.
Общество
Кабінет Міністрів України підвищив ціни на газ. Чим фактично загнав людей у бідність, адже днями усі товари подорожчають, - очікують українці. Ще ніколи, мабуть, Кабмін так не виправдовувався. Адже стільки статей на офіційному сайті присвячені роз’ясненням і виправдовуванням, що смішно крізь сльози. Ціни на все і так дорогі. А з підвищенням вартості газу зросте і вартість товарів, послуг, харчів. Так Гройсман пояснює, що це виконання зобов’язання перед між...
Общество
Пресс-служба полиции города Кременчуга сообщает о ДТП в котором пострадал ребенок. На улице Академика Герасимовича вечером 19 октября 10 летний мальчик ездил на велосипеде. Так внезапно он вылетел с второстепенной дороги и врезался во внедорожник. Мальчика отвезли в детскую больницу. Его состояние пока не известно.