На Кременчуцькій верфі будували кораблі для Чорноморської річкової флотилії

Директор Запорізького обласного краєзнавчого музею Михайло Мордовськой під час своєї доповіді «Кременчуцька верф XVIII сторіччя» на науковій конференції «Старожитності й давня історія Кременчука» повідомив про те, що наприкінці XVIII століття в південній частині України існує понад двадцять шість суднобудівних центрів, серед яких, побудованих на території Середнього Подніпров’я, і Кременчуцька верф.

На Кременчуцькій верфі будували кораблі для Чорноморської річкової флотилії

До того, як побудувати великий Чорноморський флот, існувала Чорноморська річкова флотилія, що базувалася в пониззі Дніпра. Більшу частину кораблів або суден цієї річкової флотилії останньої чверті XVIII століття будували і на Кременчуцькій верфі.

Верфи середньої частини (центрального суднобудівного району) будували склади лісу, що спускався з півночі України. На цій території був свій ліс, який також використовували для будівництва човнів. До того ж, це була найбільш близька до моря допорогова частина країни, де можна було щось нормальне збудувати, а потім обережно спустити Дніпровськими порогами та далі використовувати. Отож, головною задачею верфей цієї зони було оперативне будівництво човнів для потреб російської армії та флоту.

Російсько-турецька війна 1787-1791 років

Під час війни 1787-1791 років народилася Чорноморська гребна флотилія. У цей час у гирлі Дніпра перебувало близько тринадцяти суден, які мали обороняти південні кордони від турецького флоту, що набагато переважав російський флот.

За документами, ці судна були недоукомплектовані ні людьми, а ні гарматами – більшість з них була не в змозі вийти з місця дислокації, не то що вести бій, хоч і прийняла перший бій русько-турецької війни.

Звістка про цю подію застала Григорія Потьомкіна саме у Кременчуці. Сюди він визвав з Херсону своїх генералів, які керували тодішньою Чорноморською гребною флотилією, та наказав врятувати ситуацію, збудувавши хоча б двадцять п’ять козацьких човнів, аби до весни зробити хоч-якусь видимість боєздатності російського флоту на Чорному морі.

Козацькі човни, що отримали назву «чайка», котрі будували козаки у XVI-XVIII століттях якнайкраще підходять для бойових дій у гирлі Дніпра чи Дніпро-Бузькому лимані. Ці човни будувалися досить невеликими людськими ресурсами та дуже швидко – одна козацька чайка будувалася від двох тижнів до місяця-півтора місяця.

Будівництво козацьких чайок на Кременчуцькій верфі та розвиток суднобудування

За документальними свідченнями, навесні 1787 року в Кременчуці було вже зроблено близько шістдесяти таких «чайок».

Як відмітив Михайло Мордовськой, Кременчук на фоні зростаючих амбіцій Катеринослава (Дніпра), що був тоді заснований, Херсону, Миколаєва та інших центрів мав прекрасну можливість для розвитку із розвитком суднобудування. Місцеві керманичі розуміли, що це великий шанс для потужного та динамічного розвитку міста.

У 1787 році у наше місто приїжджає Михайло Фалєєв, аби командувати та керувати Кременчуцькою верф’ю. З Херсону на будівництво прибували команди робітників, майстрів, разом з якими були і досвідчені кораблебудівники. Окрім того, на будівництві були задіяні теслі з навколишніх сіл. Тому роботи йшли досить ударними темпами та швидко зростала верф, а поруч із нею збільшувалися кораблі. Отож, Кременчук став одним із провідних центрів суднобудування на території України та на Дніпрі.

Вже 25 березня до Херсону повинні були відправити човни, котрі замовив Потьомкін, проте через запізнення рекрутської команди поставка затрималася до початку квітня. Тоді відправили вже тридцять три судна до Херсону, замість двадцяти п’яти. До 24 травня до Херсону сплавили: чотири катери, вісімнадцять човнів останньої закладки з куршеями, а 26 травня вниз Дніпром відправилося ще сім човнів.

Козацькі човни, що будувалися в Кременчуці, були з невеличкими майданчиками для артилерії, щоб можна було вести артилерійський вогонь. Це було непритаманне козацьким човнам, але все було передбачено, а артилерія встановлювалася в Херсоні.

До кінця 1791 року з нашого міста до Херсону відправили сто двадцять – сто тридцять суден різних типів, серед яких чотирнадцять воєнних човнів, побудованих у 1788 році, два бомбардирських катери, чотири бригантини тощо.

У 1787 році у Кременчуці та Кам’янці розпочали будівництво щогл для кораблів. Для цього сюди вислали учня «щоглового художества» та просили направити теслярів з Катеринослава (Дніпра). Цього року до Севастополя направили вісімдесят щогл із цього району – з кам’янецьких магазинів сорок п’ять, а інші – з Кременчука.

Ясський мирний договір і закінчення історії Кременчуцької верфі

Вся історія Кременчуцької верфі закінчується дуже швидко. Підписання Ясського мирного договору поставило логічну крапку в існуванні майже всіх верфей на Дніпрі. Адже після підписання ця територія вже приєдналася до російських територій і опинилася далеко у тилу. Окрім того, всі верфі на Дніпрі виконали свою місію, побудувавши досить велику Дніпровську гребну флотилію на Чорному морі (Чорноморську), тому вже були непотрібні.

До того ж, з появою Миколаєва та Севастополя основні потужності для будівництва Чорноморського флоту перейшли туди. Оскільки Чорноморський флот перестав потребувати саме гребних річкових суден, тепер їм були необхідні великі кораблі для введення бою на Чорному морі.

Кременчуцька верф після підписання Ясського миру перетворилася на звичайну пристань зі складами для кримської солі. Сюди причалювали байдаки з Київщини, привозили північний крам, а звідси відправляли на північ сіль. Ця пристань проіснувала до XX століття.

Автор
(0 оценок)
Актуальность
(0 оценок)
Изложение
(0 оценок)
89 просмотров в июне
Я рекомендую
Пока никто не рекомендует

Комментарии

Комментарии предназначены для общения, обсуждения и выяснения интересующих вопросов

Общество
У складі політичної фракції при міській раді "Радикальної партії Олега Ляшко" відбулися зміни. Про це сьогодні під час засідання міської ради повідомив депутат міської ради Дмитро Кавунник. Зі складу фракції вийшла Тетяна Сідерка. У Складі партії по Кременчуку залишилися: Дмитро Кавунник - голова фракції, Курченко Гай - заступник голови фракції, Сергій Костромінов - член партії
Происшествия
Вчора, 25 червня, сталася дорожньо-транспортна пригода по вул. Першотравнева. Про це повідомляє прес-служба патрульної поліції. Так, нетверезий пішохід поза пішохідним переходом вирішив перебігти дорогу перед автомобілем марки "Volkswagen Caddy". Водій не встиг зреагувати та здійснив зіткнення. Потерпілого було госпіталізовано з закритою черепно-мозковою травмою та переломом правої руки. Наразі чоловік знаходиться у лікарні. Раніше ми писали, що на дорозі...
Общество
Важлива інформація щодо якості питної води!У зв’язку з поширенням інформації щодо замору риби у Дніпрі та погіршенням якості води у Кременчуцькому водосховищі, що пов’язано з аномальною спекою та як наслідок зменшення концентрації розчиненого кисню, водоочисна станція КП «Кременчукводоканал» для забезпечення населення якісною питною водою та запобігання виникненню епідеміологічної ситуації у місті перейшла на посилений режим хлорування з застосуванням акти...
Общество
За повідомленням АТ "Полтаваобленерго", 26.06.2019 з 06.00 год. до 18.00 год. у зв'язку з проведенням ремонту трансформаторних підстанцій та повітряних електромереж на ТП-672 буде відключено електропостачання за наступними адресами: вул. Марка Вовчка, 1-32; вул. Некрасова, 26-80; вул. Бориса Чичибабіна, 2-67; вул. Размислова, 6-40; вул. Цілиноградська, 2-12; вул. Чайковського, 69-95; вул. В.Симоненка, 90-100; вул. Хортицька, 3-28; вул. Аерофлотськ...
Общество
Стало відомо, коли у Кременчуці відбудеться наступна сесія міської ради. Міський голова Віталій Малецький затвердив своїм підписом  скликання ХXХVІІ сесії Кременчуцької міської ради Полтавської області VІІ скликання на 26 червня 2019 року. У порядку денному наступні питання: 1. Про встановлення побратимства між містами Кременчук та Рішон-ле-Ціоном (Ізраїль). 2. Про затвердження списку присяжних в м. Кременчуці. 3. Про звернення депутатів Кременчуцької місь...
Общество
У 2015 підприємець здійснив реконструкцію будівель та споруд виробничої бази за рахунок будівництва контрольно-пропускного пункту, складу та реконструкцію адміністративно-побутової будівлі у місті Кременчуці. Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» зобов'язує замовника сплатити до прийняття об’єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури. Відтак виконком міста К...
Общество
Чоловік напився і розбещував онуку своєї знайомої. Тепер за це він отримав 6 років за гратами.  У жовтні 2018 року 50-річний чоловік виконував роботи по господарству у своєї знайомої в одному з сіл району. У жінки була маленька онучка 2010 року народження.Далі чоловік, який перебував у стані алкогольного сп'яніння, за відсутності господарки здійснив розпусні дії по відношенню до дівчинки 2010 року народження. Коли бабуся повернулася, то побачила все на вла...
Происшествия
Сьогодні, 26 червня, близько 4-ї ранку, на дорозі М-22 Полтава-Олександрія сталося ДТП з потерпілими.  Як повідомляє прес-служба патрульної поліції, на 43-му кілометрі автомобіль марки БАЗ Т713 збив велосипедиста. Відомо, що велосипедист рухався попутно з вантажівкою й під час наближення автівки різко вивернув руль вліво. Внаслідок чого отримав удар переднього крила вантажівки. 34-річного мешканця Горішніх Плавнів, що керував велосипедом відкинуло від удар...
Общество
На сайті invictusgames.in.ua розпочався прийом заявок від кандидатів до національної команди, яка представлятиме Україну на Іграх Нескорених 2020 в Гаазі. Відбудеться подія 9-16 травня 2020 року в Гаазі, Нідерланди. Ігри Нескорених - це найбільші в світі міжнародні змагання для ветеранів та військовослужбовців, які отримали поранення, травми або захворіли, виконуючи свої службові обов’язки. Такі заходи підтримують бійців та їх родини. Україна долучилась до...
Новости по теме