• Головна
  • Сексизм є, а захисту з боку законодавства немає: омбудсман України взявся за вирішення проблеми
13:34, 22 липня 2022 р.
Надійне джерело

Сексизм є, а захисту з боку законодавства немає: омбудсман України взявся за вирішення проблеми

Сексизм є, а захисту з боку законодавства немає: омбудсман України взявся за вирішення проблеми

Сексизм є, а закону для врегулювання цього питання - немає.

Про це заявляє Офіс Омбудсмана України.

Прояви сексизму у медіапросторі та з боку публічних осіб і представників державної влади є неприпустимими, заявляють в офісі.

При цьому в Україні порушення є. Результати дослідження підтверджують наявність ґендерного дисбалансу в публікаціях інтернет-ЗМІ, на телебаченні та у пресі.

 Секретаріатом Уповноваженого здійснюється постійний моніторинг ЗМІ, публікацій, виступів публічних і посадових осіб, зокрема щодо дотриманням прав і свобод та ґендерної рівності в різних сферах суспільних відносин.

Результати моніторингу засвідчують, що питання ґендерної рівності, зокрема запобігання дискримінації жінок, залишаються актуальним та потребують законодавчого врегулювання.

Одним із проявів дискримінації жінок, який спостерігається в медіапросторі,
у виступах та публікаціях публічних осіб, є сексизм.

Визначення цьому явищу дав Комітет міністрів Ради Європи
у Рекомендації CM/Rec(2019)1 Комітету міністрів державам-членам Ради Європи щодо запобігання та боротьби з сексизмом (далі – Рекомендація КМ РЄ)
27 березня 2019 року.

Сексизм – це будь-який акт, жести, візуальна репрезентація, сказані чи написані слова, практика чи поведінка, які базуються на ідеї, що особа чи група осіб є малозначимими через їхню стать. Сексизм – прояв історично нерівних владних відносин між жінками й чоловіками, що веде до дискримінації та перешкоджає повному поліпшенню становища жінок у суспільстві.

Відповідно до частини першої статті 21 Хартії основних прав Європейського Союзу забороняється дискримінація за будь-якою ознакою, такою як стать, раса, колір шкіри, етнічне чи соціальне походження, генетичні риси, мова, релігія або переконання, політичні або будь-які інші погляди, належність до національної меншини, власність, походження, фізична або розумова недієздатність, вік або сексуальна орієнтація.

Імплементувати положення Рекомендації КМ РЄ у національне законодавство України, врегулювати правовідносини у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків та протидії сексизму, покликаний зареєстрований у Верховній Раді України проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» щодо визначення поняття «сексизм» (реєстр. № 4598-1 від 02.02.2021), яким пропонується закріпити визначення поняття «сексизм», а також заборону сексизму нарівні із дискримінацією за ознакою статі.

У щорічній доповіді за 2021 рік Уповноваженим рекомендовано Верховній Раді України прискорити розгляд та прийняття зазначеного законопроєкту.  

Сексистські висловлювання посадових та публічних осіб, журналістів, їх дискримінаційні судження щодо співвідношення та взаємозв’язку зовнішності чи віку жінки та її професійних якостей, продовжує фіксувати Секретаріат Уповноваженого під час здійснюваного моніторингу виконання Конвенції ООН «Про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок» та рекомендацій, наданих Україні Комітетом CEDAW за результатами восьмої періодичної доповіді про виконання цієї Конвенції.

Декларація принципів поведінки журналістів, прийнята на ІІ всесвітньому Конгресі Міжнародної федерації журналістів (Бордо, 25-28 квітня 1954 р.), зі змінами на 18-му всесвітньому Конгресі МФЖ (Хельсингьор, 2-6 червня 1986 р.) як стандарт професійної поведінки журналістів визначає, що журналіст має усвідомлювати небезпеку дискримінації, якій сприяють засоби масової інформації, та повинен робити все можливе, аби уникнути поширення такої дискримінації, що базується, крім усього іншого, на расових, статевих, сексуально-орієнтаційних, мовних, релігійних, політичних чи інших поглядах, на національному або соціальному походженні.

У додатку до Рекомендація CM/Rec (2013) Комітету міністрів державам-членам Ради Європи щодо гендерної рівності та медіа надано настанови щодо заохочування медіаорганізацій до ухвалення саморегуляторних заходів, внутрішніх кодексів поведінки/етики та внутрішнього нагляду, розвитку стандартів медійного мовлення, яке сприяє гендерній рівності, для сприяння належній внутрішній політиці та створення умов праці, що мають на меті, зокрема, образ чоловіків та жінок, вільний від стереотипів; роль і присутність жінок та чоловіків; уникнення сексистської реклами, мови і контенту, що може призвести до дискримінації за ознакою статі, а також підбурювання до ненависті чи насильства на основі ґендеру.

За підтримки Інституту розвитку регіональної преси (ІРРП) та Національного демократичного інституту (НДІ) команда AI-платформи медіааналітики «Semantrum» та проєкту «Повага: кампанія проти сексизму» провели дослідження «Гендерна рівність в українських ЗМІ» https://cutt.ly/pLIPlEG. Результати дослідження підтверджують наявність ґендерного дисбалансу в публікаціях інтернет-ЗМІ, на телебаченні та у пресі.

Висловлювання публічних та посадових осіб, які містять ознаки сексизму у формі стереотипізації ґендерних ролей, сприяють підтримці ґендерної нерівності та сексизму у суспільстві.

Проте чинним законодавством не передбачений правовий механізм накладання санкцій за такі порушення.

Наразі у Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, протидії дискримінації та дотримання норм етики народними депутатами України» (реєстр. № 5005 від 02.02.2021), метою якого є впровадження гендерно-чутливого підходу до формування складу та заповнення керівних посад у Верховній Раді України, проведення обов’язкової ґендерно-правової експертизи проєктів нормативно-правових актів, що розглядаються у Верховній Раді України, а також дотримання дисципліни та норм етики народними депутатами України, протидію сексизму під час здійснення ними своїх повноважень. Уповноваженим було підтримано зазначений законопроєкт та надано до нього пропозиції для врахування.

Уповноважений Верховної Ради України з прав людини у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків відповідно до статті 9 Закону України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» розглядає звернення про випадки дискримінації за ознакою статі та насильства за ознакою статі. 

Звернутись до Уповноваженого можна: зателефонувавши на гарячу лінію Уповноваженого з понеділка по п’ятницю з 08:00 до 17:00 за номерами: 0 800 50 17 20 (безкоштовно) або (044) 253 75 89;

через онлайн-приймальню:  https://online.ombudsman.gov.ua або honline.ombudsman.gov.ua

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#омбудсмен #закон
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Оголошення
live comments feed...