11:49, 27 грудня 2019 р.
Надійне джерело
Які вимоги закон ставить до продуктів, - Держспоживслужба розповідає, як не купити кота в мішку
Скоро вже Новий рік, згодом важливе християнське свято - Різдво Христове.
Кременчужани накривають стіл для родини та гостей.
А в магазинах купа товарів. Як не купити кота в мішку?
Відповідь мають спеціалісти Держпродспоживслужби. Українці захищені законом.
У магазині не поспішайте, уважно читайте маркування, адже основний принцип Закону України 2639-VIII «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» – не вводити в оману споживача!
Інформація про харчовий продукт може бути донесена через маркування, супровідні документи, рекламу. Головне, вона має бути правдивою.
«Маркування — це слова, описи, знаки для товарів і послуг (торговельні марки), графічні зображення або символи, що стосуються харчових продуктів, які розміщуються на будь-якій упаковці, етикетці (стікері), а за відсутності упаковки, у документі або повідомленні, які супроводжують харчовий продукт або посилаються на нього».
Тож ,обов’язкова інформація про харчовий продукт має бути:
- Державною мовою. Переклад іншою мовою за бажанням оператора ринку.
- Надписи точні, чіткі, зрозумілі, розбірливі, розміщені на видному місці (на упаковці, етикетці). Не повинні приховуватися іншою текстовою або графічною інформацією.
- Назва харчового продукту. Назвою харчового продукту є офіційна назва (назва встановлена нормативно-правовим актом або національним стандартом). Якщо такої нема — то звична назва (та, яка зрозумілою споживачу без додаткових роз’яснень). Якщо і звичної назви нема — застосовується описова назва харчового продукту.
- Фізичний стан харчового продукту. Інформація про фізичний стан (продукт сублімованої сушки, швидкозаморожений, концентрований, копчений, порошкоподібний, рідкий тощо) має супроводжувати назву харчового продукту Наприклад: Ковбаса сирокопчена.
- Перелік/кількість інгредієнтів. Включає всі інгредієнти харчового продукту, які вказуються в порядку зменшення їхньої масової частки. У деяких випадках — у відсотках. Певні інгредієнти позначаються назвою категорії, до якої вони належать, одразу після якої зазначається їхня назва або індекс відповідно до європейської цифрової системи (так звані «ешки»).
- Наявність алергенів. Виділяються окремим кольором, шрифтом, стилем.
- Позначка «з ГМО», якщо частка ГМО перевищує 0,9%. «Без ГМО», за підтвердження відсутності ГМО.
- Термін придатності. Вводяться терміни придатності: «Вжити до…», «Краще спожити до…», «Краще спожити до кінця…».
- Умови зберігання/використання. Для харчових продуктів, які потребують спеціальних умов зберігання та/або умов використання; після відкриття упаковки.
- Відповідальний за інформацію про харчовий продукт. Назва оператора ринку харчових продуктів.
- Країна походження/місце походження, зазначається: Якщо відсутність такої інформації може ввести споживача в оману; для окремих типів м’яса; якщо країна/місце походження харчового продукту не збігаються з країною/місцем походження основного інгредієнта.
- Інструкція з використання. Якщо її відсутність може ускладнити використання продукту.
- Фактичний вміст спирту етилового (для напоїв із вмістом понад 1,2%). Інформація про назву, кількість харчового продукту та наявність спирту у дозуванні понад 1,2% має розміщуватися в одному полі видимості.
- Поживна цінність. Включає інформацію про енергетичну цінність, вміст жирів, насичених жирів, вуглеводів, цукрів, білків та солі.
- Чи піддавався харчовий продукт заморожуванню/розморожуванню. Якщо піддавався заморожуванню — зазначається дата.
Законодавець передбачив і відповідальність за надання оператором ринку неточної, недостовірної інформації про продукт, зокрема це порушення тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі 15 мінімальних заробітних плат, а на фізичних осіб-підприємців — у розмірі 10 мінімальних зарплат.
За введення споживачів в оману щодо речовин і харчових продуктів, що викликають алергічні реакції або непереносимість штраф становить 30 мінімальних заробітних плат для юридичних осіб і 20 — для фізичних осіб-підприємців.
Тож упаковка товару із зазначенням маркування та термінів реалізації – це практично паспорт товару, вона повинна бути ціла, без вм’ятин і тріщин. Навіть трохи надірвана коробка може призвести до псування продукту.
Перевіряйте термін придатності навіть у тих продуктах харчування, які можна дуже довго зберігати (наприклад, крупи).
Пам’ятайте: чим коротше термін зберігання продукту, тим він корисніший і містить менше консервантів.
Важливо пам’ятати – термін придатності може бути тільки один, і встановлює його не магазин, а виробник продуктів.
Магазин зобов’язаний дотримуватися термінів реалізації та умови правильного зберігання.
Якщо термін придатності відповідний, а товар зіпсований – значить, або переклеєні дати реалізації, або товар неправильно зберігався, і він небезпечний у вжитку. Якщо є можливість – порівняйте декілька упаковок одного і того ж товару, але різних дат виробництва: шрифти і їх колір повинні співпадати, якщо вони різні – значить, одна з дат проставлена не виробником, такий товар краще не купувати.
Нагадуємо, що відповідно до статті 4 Закону України «Про захист прав споживачів», під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб вони мають право на:
-належну якість продукції та обслуговування;
-безпеку продукції; необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
-відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції) тощо.
Харчові продукти, як вітчизняного, так і іноземного виробництва, що реалізуються на території України, повинні бути безпечними для життя і здоров’я людей, відповідати вимогам українського законодавства з безпеки та окремим показникам якості харчових продуктів.
І головне, зберігайте чеки щоб без проблем довести факт покупки, а за необхідності, якщо у Вас виникли сумніви щодо якості харчового продукту, чи неправильного маркування, звертайтеся до Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області для вжиття невідкладних заходів за адресою:
вул. Воскресенський узвіз,7, м. Полтава, 36020, тел. (0532) 60-66-47, e-mail: [email protected], тел. Управління безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини: (0532) 56-99-63., тел. Управління захисту споживачів – (0532)54-57-59.
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
18:50
Вчора
15:49
7 жовтня
12:00
7 жовтня
Оголошення
09:50, 29 вересня
09:50, 29 вересня
09:50, 29 вересня
09:50, 29 вересня
09:50, 29 вересня
live comments feed...